Contactgegevens
Meer informatie?
Heb je een vraag en/of opmerking voor ons? Neem contact met ons op via onderstaande gegevens of vul het contactformulier in. Wij reageren zo snel mogelijk.
KenjeTheorie.nl
Kerklaan 5
2841XH Zuidplas
Tel. 0182-785915
Mail: info@kenjetheorie.nl
KvK-nummer 61539619 / BTW nr NL001969254B45
Over Ons
KenjeTheorie.nl is een professionele organisatie, 100% gericht op de autotheorie. We werken met goedgeschoolde experts.
KenjeTheorie.nl heeft een mooi concept om voor iedereen de autotheorie snel en efficient te leren.
Onze aanpak: relevante theorie (boeiend aanbieden) + oefenen met examens = blijvende verkeerskennis. Daarbij maken we gebruik van bewezen wetenschappelijke inzichten over leren. Een voorbeeld: tijdens het oefenen kun je direct het juiste antwoord bekijken. En niet slechts na afloop. Het blijkt dat je zo het beste leert: directe inprenting.
We maken gebruik van zorgvuldig geselecteerde afbeeldingen en we proberen de praktijk zo goed mogelijk te benaderen. Daarom ook afbeeldingen met slecht weer of in het schemer. In de toelichting geven we vaak extra informatie zodat je soortgelijke vragen ook direct goed kunt doen.
We zijn professioneel en werken graag samen met autorijscholen. Leer en oefen op deze site voor je auto rijbewijs B theoriecertificaat.
Disclaimer
De aangeboden diensten op deze website zijn met uiterste zorgvuldigheid samengesteld. Mochten er toch onduidelijkheden of fouten in staan, kunnen hier geen rechten aan verbonden worden. Fijn als je het wilt doorgeven, alvast bedankt.
©Niets van deze website mag worden verveelvoudigd en of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van kenjeTheorie.nl.
Algemene Voorwaarden
KenjeTheorie.nl houdt zich aan alle wettelijke bepalingen koop en verkoop.
Theorie-instructievideo's (gratis)
Leer op de meest relaxte manier met video's de autotheorie. Hieronder staan filmpjes over voorrang, stilstaan&parkeren en over verlichting. Bekijk ze direct!
Voorrang
Stilstaan en parkeren
Verlichting
Instructies Gevaarherkenning
Het CBR autotheorie examen kent 25 vragen over gevaarherkenning. Het zijn meerkeuzevragen. Je moet minstens 13 vragen goed hebben om voor dit onderdeel te slagen. Er zijn drie mogelijke antwoorden: remmen, gas loslaten of niets. Hieronder leggen we uit hoe het werkt.
Samenvatting Gevaarherkenning
Elke afbeelding toont een verkeerssituatie. In beeld zie je de achteruitkijkspiegel, de snelheid waarmee je rijdt en eventueel of je knipperlicht aanstaat. Wat is de bedoeling?
A. kies ‘remmen’ als je flink snelheid moet minderen of zelfs moet stoppen, want er dreigt acuut gevaar.
B. kies ‘gas loslaten’ om snelheid te minderen, want er ontstaat misschien een gevaarlijke situatie (en daarop wil je voorbereid zijn).
C. kies ‘niets’ wanneer er niets aan de hand is en er geen reden is om snelheid te minderen.
Wanneer kies je ‘remmen’?
Remmen doe je alleen als het echt moet. Remmen doe je als er direct (acuut) gevaar is. Gevaar op een aanrijding of een ongeluk. Je remt om je snelheid zoveel te minderen dat het gevaar is afgewend. Dat kan ook betekenen dat je remt om te stoppen.
Bij welke situaties is ‘remmen’ het beste? Hieronder een opsomming.
- U nadert kinderen op de weg (kinderen letten niet altijd goed op, daarom alleen met lage snelheid verder rijden).
- U nadert voor u een weggebruiker die met lagere snelheid gaat (zoals een fietser of vrachtwagen, daarom remmen om een botsing te voorkomen).
- U nadert een onoverzichtelijke bocht of kruising (alleen met lage snelheid kunt u veilig verder rijden); een andere weggebruiker houdt onvoldoende rekening met u.
- U nadert een scherpe bocht en zonder remmen ‘vliegt u uit de bocht’.
- U overschrijdt ruim (minstens 15 km tot 20 km per uur) de maximale snelheid. U remt want met te ruime snelheid dreigt er direct gevaar van ‘de macht over het stuur te verliezen’ of schrikreactie (en dus gevaar) bij uw mede weggebruikers.
- In een woonerf rijdt u harder dan 15 km per uur: direct door remmen vaart minderen want u moet echt niet harder dan 15 km per uur rijden.
Hieronder diverse voorbeelden.
U remt hier om twee redenen: enerzijds omdat er direct gevaar is voor de passerende voetganger/jogger,
anderzijds omdat u een onoverzichtelijk kruising nadert en daarom moet remmen om te stoppen voor het stopbord.
U heeft geen direct verkeer achter u (achteruitkijkspiegel) dus remmen kan ook.
In deze situatie direct remmen om een ongeluk met het overstekende jongetje te voorkomen.
In dit geval ook uitwijken naar links want wellicht dat remmen niet voldoende is.
Overigens is ‘uitwijken’ geen keuzemogelijkheid bij het CBR examen.
U moet hier tijdig stoppen om de tegemoetkomende auto te laten passeren.
Remmen is hier noodzakelijk.
De komende bocht moet u met maximaal 50 km per uur ingaan. U rijdt nu 80 km per uur.
Het is daarom noodzakelijk om kort af te remmen zodat u met de juiste snelheid verder kunt.
Wanneer kies je ‘gas loslaten’?
Er zijn veel situaties waarbij snelheid minderen nodig is, omdat er gevaar dreigt. Het kan met andere woorden gevaarlijk worden. Gas loslaten is dan gepast zodat uw kan anticiperen (vooruitlopen) op de situatie. U bent dan voorbereid op het gevaar en normaal gesproken kunt u met de aangepaste snelheid doorrijden.
Bij welke situaties is ‘gas loslaten’ het beste? Hieronder een opsomming.
- U ziet in de verte kinderen op de weg (kinderen letten niet altijd goed op, daarom alleen met lage snelheid aan komen rijden).
- U nadert voor u een weggebruiker die met lagere snelheid gaat, en door gasloslaten kunt u een tijdig afstand nemen en dreigt er geen botsing.
- U nadert een onoverzichtelijke bocht of kruising (alleen met lage snelheid kunt u veilig verder rijden).
- Een andere weggebruiker houdt onvoldoende rekening met u (een tegenligger haalt in terwijl u nadert; of iemand rijdt achteruit, maar lijkt u niet op te merken).
- U nadert een scherpe bocht waarbij u door gas loslaten net iets veiliger door kan rijden.
- U overschrijdt enigszins (maximaal10 km tot 15 km per uur) de maximale snelheid zonder overig verkeer in de buurt. U mindert vaart door gas loslaten. Uitzondering is een woonerf. Daar rijdt u in geen geval harder dan 15 km per uur en ook bij 25 km per uur remt u onmiddellijk.
Kortom, bij opdoemend gevaar mindert u snelheid door gas loslaten. Remmen is overdreven want er dreigt geen acuut gevaar. Hieronder diverse voorbeelden.
U komt aanrijden met een snelheid van 80 km per uur en nadert een weggedeelte,
waar u maximaal 70 km per uur mag rijden. U mindert snelheid door gasloslaten.
Remmen is hier niet nodig er dreigt met deze snelheid immers geen acuut gevaar.
U nadert met 30 km per uur de fietser voor u op een smalle weg. U mindert vaart door gas loslaten.
Remmen is hier te vroeg, er dreigt geen direct gevaar.
U nadert een kruising met rechts van u naderende voetgangers (vrouw met kind). U minder vaart door gas loslaten
en u bent alert op het gedrag van de voetgangers: steken ze toch over, dan remt u alsnog.
Blijven ze staan, dan kunt u, als er verder geen gevaar dreigt, verder rijden.
U nadert een rotonde en er zijn verder geen zichtbare verkeersdeelnemers.
Toch gaat u snelheid minderen door gas loslaten omdat u op de rotonde ongeveer met 30 km per uur wilt rijden.
In deze situatie remmen in onnodig.
Wanneer kies je ‘niets’?
Voor elke situatie waarin geen gevaar is of gevaar dreigt, luidt het juiste antwoord: niets doen. Dit kunt is daarmee een restcategorie. Als er geen reden is om vaart te minderen dan rijdt u rustig in het aangegeven tempo door.
Bij welke situaties is ‘niets’ doen het beste?
- U rijdt keurig de snelheid die u mag rijden of u rijdt langzamer dan de maximale snelheid.
- Er is geen speciale aandacht of alertheid nodig, omdat andere verkeersdeelnemers zich op voldoende afstand van u bevinden. Let er daarbij op de juiste ‘volgafstand’ via de 2-secondenregel. De volgafstand is uw snelheid delen door 2 en daar 10% (van uw snelheid) bij optellen. Dus bij snelheid van 80 km per uur is de volgafstand: 80 : 2 = 40 en daar komt 10% van 80 = 8 bij. Maakt 40+8=48 meter volgafstand.
In het algemeen doet u ‘niets’ met uw snelheid: als er geen reden is om vaart te minderen. Hieronder nog een paar voorbeelden.
U rijdt hier met 80 km per uur en volgt op voldoende afstand de vrachtauto voor u.
Met deze snelheid en in deze situatie dreigt er geen gevaar; u kunt rustig doorrijden.
Een dergelijk bocht vanaf de snelweg (zie vluchtstrook en wegcodebordjes rechts) kunt u prima met 50 km per uur nemen.
Geen (opdoemend) gevaar dus niets doen.
Het is veilig om met deze snelheid de tegemoetkomende fietser te passeren.
U gaat wel zoveel mogelijk rechts rijden om de fietser zo min mogelijk te hinderen.
Tot slot
In werkelijkheid is gevaarherkenning geen momentopname. Het CBR-examen is dat wel. Per vraag heeft u 8 seconden bedenktijd en daarna moet u hebben gekozen. Er loopt in het CBR-scherm een tijdbalkje mee. In het verkeer is er vaak minder bedenktijd. U moet in het verkeer daarom altijd ‘vooruit kijken’. Dat betekent als u een verkeersdeelnemer voor u snel nadert al eerder vaart minderen en niet pas als remmen nodig is. Juist ook met kinderen, dieren en onoverzichtelijke situaties geen risico nemen. Rustig rijden en altijd nog de mogelijkheid hebben om gevaar te vermijden: kunnen remmen tot stilstand of kunnen uitwijken. Let op: bij elke actie van u, waardoor een ander kan schrikken, heeft u eigenlijk niet goed vooruit gekeken. Het gaat ‘net goed’ is in het verkeer juist niet goed. Veiligheid boven alles.
Helaas deze pagina bestaat niet (meer)
Gefeliciteerd
Hartelijk dank. Uw betaling is behandeling. Er wordt over ongeveer 5-10 minuten een e-mail gestuurd naar uw e-mail adres om uw account te activeren. Daarna kunt u gebruik maken van de examens. Veel succes met het oefenen!
Let op! Geen email ontvangen? Kijk dan in de spam-folder.
Privacy Statement
KenjeTheorie waarborgt en garandeert de privacy van al haar gebruikers. Gegevens zijn niet beschikbaar voor derden.
Alleen uw IP-adres wordt bij gebruik van examens opgeslagen. Daardoor kunnen we bijhouden waar u bent gebleven wanneer u midden in een examen stopt en later verder wilt gaan. Het IP adres wordt voor geen enkel ander doel gebruikt.
Bij een eventuele reactie is het invoeren van uw emailadres vrijwillig. Om te kunnen betalen is emailadres verplicht. Wij gebruiken uw emailadres dan alleen ter verificatie. Emailadres wordt niet ter beschikking gesteld aan derden.
Voor suggesties, klachten, of vragen over onze Privacy Policy kunt u een mail sturen naar: info@kenjetheorie.nl of ga naar onze contactpagina.
Veelgestelde vragen
-Voor wie is deze site?
Iedereen die zijn theorie voor het autorijbewijs wil halen bij het CBR. En voor iedereen die de verkeersregels beter wil kennen.
-Wat zijn de kosten?
Theorie, video's en verkorte proefexamens zijn 100% gratis. Voor 8 volledige examens betaal je een prijs van €6,-. Voor 16 examens betaal je €11,-, en voor 24 examens betaal je €16,-. Na (veilig) betalen kun je 5 minuten later direct starten.
-Hoe veilig is betalen?
Betalingen gaan met IDEAL. Dit loopt via de beveiligde omgeving van Sisow. Deze omgeving is gecertificieerd als Collecting Payment Service Provider (CPSP) en is 100% veilig. Sisow heeft vergunning van De Nederlandsche Bank.
-Zijn de vragen van 2023?
Ja, alle theorie en examenvragen zijn up-to-date. Ook de nieuwste CBR-vragen en theorie is verwerkt en opgenomen.
- Waarom kan ik bij het oefenexamen de antwoorden direct al checken?
Bij veel vragen weet je het goede antwoord. Soms twijfel je en wil je het direct weten, zonder dat je eerst het hele examen hebt gedaan. Dat leert ook sneller: je kunt gelijk het goede antwoord voor jezelf herhalen.
- Ik snap de theorie niet, kunnen jullie helpen?
Zeker! Bel of mail ons en je krijgt persoonlijk antwoord (en tips) van een van onze medewerkers.
Over Ons
KenjeTheorie.nl is een professionele organisatie, 100% gericht op de autotheorie. We werken met goedgeschoolde experts.
KenjeTheorie.nl heeft een mooi concept om voor iedereen de autotheorie snel en efficient te leren.
Onze aanpak: relevante theorie (boeiend aanbieden) + oefenen met examens = blijvende verkeerskennis. Daarbij maken we gebruik van bewezen wetenschappelijke inzichten over leren. Een voorbeeld: tijdens het oefenen kun je direct het juiste antwoord bekijken. En niet slechts na afloop. Het blijkt dat je zo het beste leert: directe inprenting.
We maken gebruik van zorgvuldig geselecteerde afbeeldingen en we proberen de praktijk zo goed mogelijk te benaderen. Daarom ook afbeeldingen met slecht weer of in het schemer. In de toelichting geven we vaak extra informatie zodat je soortgelijke vragen ook direct goed kunt doen.
We zijn professioneel en werken graag samen met autorijscholen. Leer en oefen op deze site voor je auto rijbewijs B theoriecertificaat.
Contactgegevens
KenjeTheorie.nl
Kerklaan 5
2841XH Zuidplas
Tel. 0182-785915
Mail: info@kenjetheorie.nl
KvK-nummer 61539619 / BTW nr NL173922843B01
Disclaimer
De aangeboden diensten op deze website zijn met uiterste zorgvuldigheid samengesteld. Mochten er toch onduidelijkheden of fouten in staan, kunnen hier geen rechten aan verbonden worden. Fijn als je het wilt doorgeven, alvast bedankt.
©Niets van deze website mag worden verveelvoudigd en of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van kenjeTheorie.nl.
Algemene Voorwaarden
KenjeTheorie.nl houdt zich aan alle wettelijke bepalingen koop en verkoop.
Alle theorie voor je auto rijbewijs
Gratis CBR Theorie: snel en handig
Je mobieltje heb je altijd bij je. En dus kun je tussendoor en waar je maar wilt de CBR theorie doornemen. Zo haal je het theorie-certificaat voor je rijbewijs op een handige en snelle manier.
Alleen nuttige theorie
De belangrijke zaken staan op een rijtje. En zijn op heldere manier uitgelegd. Geen dure cursussen aanschaffen. En eigenlijk ook geen theorie-avonden nodig. Het staat allemaal hier. Helder taalgebruik, heldere uitleg. Samen met de theorie examens een complete methode.
Tip: hoe kun je gemakkelijk leren?
Lees onderstaande verkeerstheorie een aantal malen door. Kijk of je zaken kunt onthouden. Ga daarna regelmatig een theorie examen maken. Heb je een paar examens gemaakt? Lees dan de rijbewijs theorie nog eens door. En als je leest: pak een gedeelte per keer. Alles in één keer doorlezen kan wel, maar je vergeet het wat eerder. Veel succes!
En veel succes met het theorie-examen. Lees ook hoe je stress voorkomen kan.
1. Definities in het verkeer
Bestuurders zijn alle verkeersdeelnemers, behalve voetgangers. Let op, begeleiders van paarden (of koeien) zijn ook bestuurder.
Voetgangers zijn naast iedereen die loopt ook skeelers, skaters, personen met brommer of motor aan de hand.
Geslotenverklaring: verbod de weg in te rijden (te gebruiken).
Haaientanden: voorrangsdriehoeken op het wegdek.
Invoegstrook: een weggedeelte met blokmarkering dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan oprijden.
Kruispunt: kruising of splitsing van wegen.
2. Gedrag in het verkeer
Gevaar of hinderen
Je mag geen gevaar veroorzaken of verkeer hinderen. Dus niet inhalen bij een kruispunt of bocht (=gevaar veroorzaken). En bij keren of achteruitrijden de andere weggebruikers vóór laten gaan (niet hinderen).
Alcohol, drugs, medicijnen
Je mag als bestuurder niet deelnemen aan het verkeer wanneer je onder invloed bent van alcohol of drugs of medicijnen (zie gele stikker) die je reactie beïnvloeden. Alcohol: niet meer dan tweehonderdtwintig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht (maximaal halve milligram alcohol per milliliter bloed). Voor beginnende bestuurder (eerste 5 jaar) niet meer dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht (0,2 milligram per milliliter bloed).
Ook mag je niet toestaan dat een ander, waarvan je weet dat hij of zij onder invloed is, gaat rijden.
3. Verkeersregels
Plaats op de weg
Bestuurders moeten zoveel mogelijk rechts houden (uitzondering: bij files). Alleen Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden (verder niemand). Op een autosnelweg zijn bestuurders van een motorvoertuig met aanhangwagen (als die combinatie langer is dan 7 meter) en van een vrachtauto verplicht op een rijbaan met drie of meer rijstroken, de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken.
Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad (en anders het fiets- of bromfietspad). Gebruik in overige gevallen de berm of loop uiterst rechts op de rijbaan. Uitzondering: Voetgangers mogen de rijbaan gebruiken indien zij een kolonne, een optocht of een uitvaartstoet vormen.
Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen zelf kiezen: ze gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.
Inhalen
Bestuurders halen elkaar links in.
Met als uitzondering:
- fietsers mogen voertuigen rechts inhalen;
- bestuurders die links voorgesorteerd hebben om af te slaan: zij worden rechts ingehaald;
- bij een kruising of rotonde met 2 of meer rijbanen mag je rechts inhalen;
- bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen;
- bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Let op: het is verboden een voertuig vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.
Voorrang: belangrijkste regels
Let op: deze voorrangregels zijn van toepassing als er geen verkeersborden, wegmarkering en/of verkeerslichten zijn (vanaf hoofdstuk 4 behandeld).
Voor bestuurders geldt bij een kruising: geef voorrang aan van rechts komende bestuurders. Kortom: rechts heeft voorrang (maar dat geldt niet voor voetgangers, die hebben geen voorrang).
Uitzondering hierop:
- wanneer de bestuurder van rechts op een onverharde weg rijdt;
- trams hebben altijd voorrang (ook wanneer je zelf van rechts komt);
- weggebruikers mogen militaire colonnes en uitvaartstoeten van motorvoertuigen niet doorsnijden.
Bestuurders van rechts hebben voorrang (voetgangers dus niet)
Andere belangrijke hoofdregels:
- Bestuurders die afslaan geven verkeer (dus in dit geval ook voetgangers) dat hen op dezelfde weg tegemoet komt voorrang. Let op: geldt niet voor trams.
- Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan. Let op: geldt niet voor trams.
- Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan (geldt ook voor trams). Let op: voorrangsvoertuigen gebruiken zwaailichten en sirene en zijn naast politie, brandweer en ambulance ook andere diensten zoals: De Koninklijke Marechaussee, De Reddingsbrigade, Het Nederlandse Rode Kruis, Bloedbanken, Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD).
- Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.
- Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats (zebrapad). oversteken of kennelijk op het punt staan dat te doen, voor laten gaan. Uitzondering geldt bij rood voetgangerslicht of een geel knipperend voetgangerslicht
- Bij bijzondere manoeuvres heeft het overige verkeer voorrang (dus óók voetgangers). Dit geldt voor: wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen.
- Binnen de bebouwde kom heeft een bus met richtingaanwijzer aan, voorrang (Let op: buiten de bebouwde kom dus niet).
Recht doorgaand verkeer (dus ook voetgangers) op dezelfde weg heeft voorrang op afslaand verkeer.
Snelheid
Elke type weg heeft een eigen maximale snelheid. Daarnaast bepalen verkeersborden en verkeerstekens de snelheid die u mag rijden.
Andere weggebruikers zijn van grote invloed op uw snelheid. Zo is de volgafstand tussen u en de auto voor u te bepalen met de 2-secondenregel: uw snelheid delen door 2 en daar 10% (van uw snelheid) bij optellen. Dus bij een snelheid van 80 km per uur is de volgafstand: 80 : 2 = 40 en daar komt 10% van 80 = 8 bij. Maakt 40+8=48 meter volgafstand. Een andere maat waarop snelheid van invloed is: stopafstand. De stopafstand is de reactieafstand opgeteld met de remweg (remafstand). De reactieweg (de tijd die het u kost om te reageren) is 1 seconde. Berekening van de afstand die u aflegt in1 seconde is als volgt: snelheid delen door 10 en daarna vermenigvuldigen met 3. Dus bij 100 km per uur is de reactieafstand: 100:10 = 10, daarna 10x3 = 30 meter in 1 seconde. De remweg is de afstand die u nodig hebt om vanaf remmen tot stilstand te komen. Berekening remafstand: snelheid delen door 10 en uitkomst in het kwadraat (vermenigvuldigen met 'zichzelf') en delen door 2. Kortom bij 120 km per uur is de remafstand: 120 : 10 = 12. Daarna 12 x 12 = 144 meter; en delen door 2 maakt 72 meter remweg.
Samengevat (gaat gevraagd worden):- volgafstand = 2secondenregel = (snelheid : 2) + (snelheid x 10%)Bij 100 km per uur: 60 meter volgafstand
Bij 80 km per uur: 48 meter volgafstand
- stopafstand = reactieweg [= 1seconderegel = (snelheid : 10, x 3)] + remweg [= (snelheid:10)x(snelheid:10) , daarna delen door 2]
Bij 100 km per uur: 30 meter reactieweg + 50 meter remweg = totaal 80 meter stopafstand
Bij 80 km per uur: 24 meter reactieweg + 32 meter remweg = totaal 56 meter stopafstand
Het gebruik van snelweg mag alleen met voertuigen die minstens 60 km per uur kunnen rijden. Op autowegen moet een voertuig minstens 50 km per uur rijden (landbouwvoertuigen mogen dus niet op (auto)snelweg).
Onderstaande tabel toont de belangrijkste maximum snelheden voor snelweg, autoweg, buiten de bebouwde kom en binnen de bebouwde kom. Let op: er bestaan géén minimum snelheden.
Snelheid en wegbelijning: buiten de bebouwde kom zie je aan de strepen op de weg welke maximale snelheid gesproken geldt. Tenzij verkeersborden een lagere snelheid geven: dan is de snelheid op het verkeersbord van toepassing. Onderstaande afbeelding laat de snelheid zien per type weg. Bij dubbele witte middenstrepen met 'groen' in het midden is de snelheid 100 km/uur. En anders 80 km per uur. Geen middenstrepen, dan ook 80 km per uur (tenzij anders aangegeven zoals hieronder rechtsboven is te zien).
Snelheid buiten de bebouwde kom
Stilstaan met de auto
Je mag met je auto niet stilstaan (=stoppen voor laden/lossen van goederen, of laten in/uitstappen van passagiers) en dus ook niet parkeren in de volgende situaties:
- op een kruispunt (of op een afstand van minder dan vijf meter daarvan) of op een spooroverweg;
- op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
- op een oversteekplaats (of binnen vijf meter daarvan);
- in een tunnel;
- bij een bushalte ter hoogte van de geblokte markering of op een afstand van minder dan 12 meter van het bord (als er geen markering is). Uitzondering: het laten in- en uitstappen van passagiers;
- op de rijbaan langs een busstrook en
- langs een gele doorgetrokken streep (bij een onderbroken streep mag je dus wel stilstaan).
Parkeren met de auto
Je mag met je auto ook niet parkeren (naast de plekken waar je niet mag stilstaan):
- voor een inrit of een uitrit (zelfs niet als die van jezelf is);
- buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
- langs een gele onderbroken (of doorgetrokken) streep;
- op een plek voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen
Let op: je mag niet dubbel parkeren (dus naast een andere auto op de rijbaan).
Voor fietsen en bromfietsen geldt parkeren: op het trottoir, op het voetpad of in de berm van de weg (met andere woorden: niet op de rijbaan).
Gebruik van lichten
Alle lichten moeten functioneren zodra je gaat rijden. Dat geldt ook overdag. Uitzondering vormt het dashboardlicht en de belichting in de auto.
Voor dimlicht geldt:
- mag bij dag, is niet verplicht
- is wel verplicht bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd
- is verplicht bij nacht
- is verplicht in tunnels
Groot licht is verboden:
- overdag
- bij het tegenkomen van een andere weggebruiker
- bij het op korte afstand volgen van een ander
Mistlichten:
- Vóór is mistlicht niet verplicht maar mag wanneer bij mist, sneeuwval of regen, het zicht ernstig is belemmerd (Let op: dimlicht is dan ook niet verplicht)
- Achter: is niet verplicht maar mag wanneer mist of sneeuwval, het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter (Let op: bij zware regen dus niet toegestaan!)
Lichten tijdens het stilstaan
Bestuurders van een motorvoertuig (met meer dan twee wielen), die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs auto(snel)wegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren.
Overige verkeersregels
Onthoud ook de volgende regels goed:
- Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar (niet om elkaar te begroeten); je mag ook geen onnodig geluid veroorzaken
- Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen
- Slepen van auto´s: maximaal 5 meter afstand
- Gevarendriehoek op 30 meter afstand, niet verplicht overigens als je knipperlichten aanstaan.
- Gebruik mobieltje (zelfs vasthouden) is verboden tijdens het rijden voor auto, motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig
- Passagiers verboden te vervoeren in laadruimte of aanhangwagen (uitzondering bij evenement of optocht)
- Bij een zijdelinkse verplaatsing is richting aangeven verplicht (met richtingaanwijzer of met de arm): op de snelweg ongeveer 300 meter vóór de afslag
- Geef passagiers van tram of bus de gelegenheid voor in- of uitstappen (gelegenheid geven voor oversteken is niet verplicht)
- Uitsteken van lading: 20 cm aan de zijkant, voor en achter: maximaal 1 meter
- Milieuzones gelden voor vrachtwagens en in gemeente Utrecht ook voor oudere personenauto's (van voor 1 jan 2001) die op diesel rijden (hier meer erover)
Overzicht kwijt? Ga terug naar menu CBR Theorie.
4. Verkeerstekens
Volgorde van prioriteit
Let op: verkeerstekens (verkeersborden en wegmarkering) gaan boven verkeersregels
Verkeersborden
Hieronder staan de belangrijkste verkeersborden. Je moet je daar altijd aan houden tenzij een verkeersagent of –brigadier aanwijzingen geeft. Zie ook verkeersaanwijzingen
Snelheid
Voorrang
Richting
Parkeren en stilstaan
Overige geboden en verboden
Verkeersregels
Waarschuwing
Wegbewijzering
Informatie
Nieuwe verkeersborden 2015
Overzicht kwijt? Ga terug naar menu CBR Theorie
Nog even voor de volledigheid: verkeerslichten zijn ook verkeerstekens. De regels: bij rood: stoppen, bij oranje (officieel geel): indien mogelijk stoppen, tenzij stoppen meer gevaar geeft dan doorrijden, bij groen: doorrijden.
5. Verkeersaanwijzingen
Volgorde: aanwijzingen boven tekens en regels
Let op: verkeersaanwijzingen (van bijvoorbeeld politie of verkeersregelaars) gaan boven verkeerstekens (hoofdstuk 4) en verkeersregels. (hoofdstuk 3). Verkeerstekens (verkeersborden en wegmarkering) gaan boven verkeersregels.
Verkeersaanwijzingen
Overzicht kwijt? Ga terug naar menu CBR Theorie.
Tot slot
Lees de theorie meermalen door en oefen tussendoor met de theorie examens Als je tijd hebt kijk je weer even op je mobieltje/tablet (of gewone computer). Je kunt gewoon verder waar je gebleven was. De theorie goed kennen is noodzakelijk om je theorie-examen te halen. En natuurlijk om veilig te autorijden.
Veel succes namens het KenjeTheorie.nl team!
Start een verkort proefexamen (gratis)
Elk verkort examen bestaat uit 15 vragen. De drie onderdelen (kennis, inzicht en gevaarherkenning) van het CBR-examen 2024 zijn opgenomen. 11 vragen gaan over verkeerskennis en verkeersinzicht. 4 vragen over gevaarherkenning.
Succes!
Oefen hier direct meer examens (CBR 2024)
Zo goed en zo snel mogelijk je theorie halen. Net als bij CBR met drie onderdelen (kennis, inzicht en gevaarherkenning) en met timer en overzichtsscherm. We bieden de beste voorbereiding op het theorie-examen 2024 voor rijbewijs B.
En dat tegen de laagste marktprijs. We hebben 100% unieke vragen. Extra: leer de theorie supersnel met de originele 'antwoordcheck'. Weet direct of je bent geslaagd. Bij elk antwoord volgt een uitgebreide toelichting. Oefen elk examen meerdere keren.
Basis | Plus | Compleet | VIP | |
Aantal auto theorie-examen (65 vragen) | 8 | 8 | 8 | 8 |
Aantal extra verkeersexamen (40 vragen) | 8 | 16 | 16 | |
Onbeperkt oefenen | 3 maanden | 4 maanden | 5 maanden | 12 maanden |
Uitleg 'Gevaarherkenning' | ||||
Gebruik 'Timer' | ||||
Supersnel leren door antwoordcheck | ||||
Basis€ 6,-bestellen |
Plus€ 11,-bestellen |
Compleet€ 16,-bestellen |
VIP€ 30,-bestellen |
Pakket Basis: € 6,-
8 complete examens met 65 vragen
Up to date CBR (2021)
Wij houden bij waar je bent gebleven
3 maanden onbeperkt oefenen
Uitleg ‘Gevaarherkenning’
Basis bestellen
Pakket Plus: € 11,-
8 complete examens met 65 vragen
8 kennis&inzicht examens met 40 vragen
Totaal 16 examens
Up to date CBR (2021)
Wij houden bij waar je bent gebleven
4 maanden onbeperkt oefenen
Gebruik ‘Timer’
Uitleg ‘Gevaarherkenning’
Plus bestellen
Pakket Compleet: € 16,-
8 complete examens met 65 vragen
8 kennis&inzicht examens met 40 vragen
8 extra kennis&inzicht examens met 40 vragen
Totaal 24 examens
Up to date CBR (2021)
Wij houden bij waar je bent gebleven
5 maanden onbeperkt oefenen
Gebruik ‘Timer’
Uitleg ‘Gevaarherkenning’
Compleet bestellen
Pakket VIP: € 30,-
8 complete examens met 65 vragen
8 kennis&inzicht examens met 40 vragen
8 extra kennis&inzicht examens met 40 vragen
Totaal 24 examens
Up to date CBR (2021)
Wij houden bij waar je bent gebleven
12 maanden onbeperkt oefenen
Gebruik ‘Timer’
Uitleg ‘Gevaarherkenning’
VIP bestellen
Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden.
Inloggen voor bestaande klanten.
Als klant heb je niet alleen toegang tot het complete pakket. Je kunt ook online vragen stellen, 7 dagen in de week. Vragen over de autotheorie of andere zaken die ermee te maken hebben. Wij geven binnen 24 uur antwoord.
Als je klaar bent, zie je de resultaten.
Gratis autotheorie
Online voor rijbewijs B leren: complete theorie.
Up-to-date voor 2024: CBR nieuwe stijl!
Bij ons oefenen in 3 CBR-examenonderdelen.
CBR theorie van 2024
Alle theorie en examenvragen zijn bijgewerkt en daarmee actueel voor 2024.
Heldere uitleg
Heldere uitleg en taal betekent ook: beter te onthouden.
Complete methode
Theorie en oefenexamens vormen samen de perfecte voorbereiding voor je autotheorie examen.
Theoriefilmpjes
Gratis: onze instructievideo's over Voorrang, Verlichting, Stilstaan en Parkeren.
Up-to-date CBR!
Actueel: CBR-examens nieuwe stijl (met de 3 onderdelen): oefenen met heen en weer scrollen door vragen.
CBR
Het echte theorie-examen voor de auto kun je alleen bij het CBR halen.